Presentations

2018

On Friday, February 9 the following HisLit researcher presented their papers at the symposium of the Finnish Research Association for Subject Didactics at the University of Jyväskylä.
Amna Khawaja: Historian tekstitaitojen arviointimateriaalia alakouluun
Najat Ouakrim-Soivio & Marko van den Berg: Miten suomalaiset ja ruotsalaiset lukiolaiset lukevat historian lähteitä?
Anna Veijola & Matti Rautiainen: Tutkivan historian oppimisen mahdollisuudet ja mahdottomuudet
Ida Vesterinen: Kouluetnografiaa kahdeksannen luokan historian oppitunneilta
At workshop: Sari Sulkunen & Johanna Saario: Tiedonmuodostus on kielityötä

2017

On Friday and Saturday, November 10 and 11 the following HisLit researcher presented their papers at the autumn symposium of the Finnish Association for Applied Linguistics (AFinLA) at the University of Turku.
Hilkka Paldanius: Päättelyn esittäminen lukiolaisten aineistopohjaisissa historian esseissä
Johanna Saario: Historian tekstikäytänteet lukiolaisten koevastausten valossa
At workshop: Sari Sulkunen: “Monilukutaito kielitietoisessa koulussa – monenlaista kieliasiantuntijuutta”:
– Johanna Saario & Sari Sulkunen: Lukion historian opettaja kieliasiantuntijana

On Saturday, October 21, 2017 several HisLit researchers presented their papers in two different panels (in Finnish) at the 4th Historical Network Research 2017 –conference.
Jukka Rantala and Najat Ouakrim-Soivio: Opettajien näkemykset historianopetuksen suunnasta Suomessa
Hilkka Paldanius: Lingvistinen näkökulma lukiolaisten kirjoittamiin historian esseevastauksiin
Ida Vesterinen: Etnografinen lähestymistapa kahdeksasluokkalaisten historialliseen ajatteluun
Matti Rautiainen and Anna Veijola: Tutkimisen lumo ja uho – historian aineenopettajaopiskelijoiden pedagogisen ajattelun muuttuminen opintojen aikana
Simo Mikkonen: Historian ammattilaisen historiakäsitykset – miten historian laitos hahmottaa oppiaineensa